Elämyspedagogiikasta tukea tulevaisuuteen
Sain käsiini tuoreen Katariina Krogeruksen seminaarityön Mun
juttu -hankkeen pilotista, johon osallistui yhden 9.- luokan oppilaat. Toiminnasta
vastasi luokan erityisluokanopettaja yhdessä Outward Bound Finland ry:n ohjaajan
kanssa. Suunnitteluun osallistui heidän lisäksi luokan oppilaat.
Pilotin tavoitteena oli tukea nuoria peruskoulun
siirtymävaiheessa, tarjota nuorille kokemuksia luontoliikunnasta, opettaa
retkeilytaitoja ja luonnontuntemusta, tarjota mahdollisuuksia haasteiden
kohtaamiseen, itsetuntemuksen, itseluottamuksen ja sosiaalisten taitojen
kehittymiseen sekä itsereflektiokyvyn harjoittamista. Pilotti sidottiin osaksi
äidinkielen (S2), matematiikan, biologian, liikunnan, maantiedon ja
yhteiskuntaopin opetusta.
Seminaariyön tarkoituksena oli laadullisen tapaustutkimuksen
avulla selvittää, kuinka erään yhdeksännen luokan erityisoppilaat kokivat
yhdeksännen luokan kevätlukukauden mittaisen elämyspedagogiikan jakson
kokemuksien vaikuttaneen heidän pärjäämiseensä jatko-opinnoissa ja työelämässä.
Krogerus halusi selvittää, mitä tietoja ja taitoja he kokivat omaksuneensa
jakson aikana. Häntä kiinnosti myös opettajan kokemukset elämyspedagogisen
jakson järjestämisestä luokalleen, kuinka vaativaa ja toisaalta palkitsevaa
tämänkaltainen vaihtoehtopedagogiikan käyttäminen menetelmänä on opettajalle.
Krogerus viittaa tutkijoihin (Marttila 2016, Matikainen
2016), joiden mukaan elämys - ja seikkailupedagogiikan erityinen vahvuus on
siinä, että se hyödyntää erilaisia oppimisen muotoja, sillä syrjäytymisvaarassa
ovat usein ne, jotka eivät suoriudu tai sopeudu kouluoppimisen malliin. Elämys-
ja seikkailupedagoginen ajattelu - ja toimintatavat tukevat ihmiskeskeistä
kasvatusta ja oppimista. Lisäksi ne tarjoavat keinoja tekemiseen ja
itseilmaisuun, joita perinteinen kouluoppiminen ei aina tarjoa.
Elämyspedagogiikka sopii menetelmänä jokaiselle oppijalle,
yksilön kyvyt, tiedot ja taidot huomioiden. Krogerus korostaa elämyspedagogiikan
lisäävän inkluusion edistymistä kouluissa ja lisäävän myös kouluviihtyvyyttä,
mikä tukee eri oppiainesisältöjä. Lisäksi elämyspedagogiikalla pystytään
lisäämään nuorten tietoutta luonnosta, lisäämään aktiivisuutta ja
kehittämään elämänhallintaan yhdistettyjä taitoja, kuten vuorovaikutustaitoja
ja itsetuntemuksen kehittymistä. Krogeruksen mielestä elämyspedagogikalla on
vaikutusta mutta aiheesta tarvittaisiin erityisesti kvalitatiivista tutkimusta lisää,
jotta tulokset saataisiin paremmin jäsennettyä ja sanallistettua.
Tästä se lähtee. LUODE-hankkeesta on tekeillä ainakin kaksi gradua ja muutama tutkijoiden artikkeli. Tieto lisääntyy ja kumuloituu.
Tästä se lähtee. LUODE-hankkeesta on tekeillä ainakin kaksi gradua ja muutama tutkijoiden artikkeli. Tieto lisääntyy ja kumuloituu.
Anja Kuhalampi
#luodehanke#elämyspedagogiikka#seikkailupedagogiikka#nuoret#luonto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti