Nuorisotutkimusverkosto on aloittanut
kiinnostavan kirjoitussarjan ajankohtaisesta aiheesta. LUODE-hankkeessakin
aihepiiri on hyvin tuttu, sillä hankkeessa
tehdään arviointitutkimusta, joka kohdistuu nuorten osallistumiin pilotteihin
ja pajoihin. Lisäksi tuotetaan tietoa nuorten arjesta, arvo- ja
elämismaailmasta. Menetelminä käytetään soveltavan toimintatutkimuksen
menetelmiä kuten osallistuvaa havainnointia.
LUODE-hankkeessa nähdään tutkimuksen merkittävä rooli tulosten juurruttamisen ja levittämisen kannalta. On myös tärkeää saada jo hankkeen aikana tietoa toimenpiteiden toimivuudesta, että voidaan välittömästi tehdä korjausliikkeitä toiminnassa.
LUODE-hankkeessa nähdään tutkimuksen merkittävä rooli tulosten juurruttamisen ja levittämisen kannalta. On myös tärkeää saada jo hankkeen aikana tietoa toimenpiteiden toimivuudesta, että voidaan välittömästi tehdä korjausliikkeitä toiminnassa.
Nuorisotutkimusverkoston Näkökulma-sarjassa
käynnistyy moniääninen Arviointitutkimus
ja nuoriso 2-0 -kirjoitussarja. Verkoston tutkijoiden mielestä
arviointitutkimuksille vaikuttaa olevan runsaasti tilausta tällä hetkellä.
Tutkimukselta toivotaan enemmän tukea käytännön toiminnan kehittämiseen mutta
myös poliittisen päätöksenteon tueksi. Toisaalta hanke- ja projektimaailma
vaatii indikaattoreita ja toiminnan laadun arviointia.
Kirjoitussarja
avaa arviointitutkimuksen ulottuvuuksia ja teemoja. Kirjoittajat pohtivat
arviointitutkimuksen tekemistä erilaisissa ympäristöissä, erilaisille
tilaajille ja erilaisilla menetelmillä. Äänessä ovat sekä nuorisotutkijat että
nuorten parissa työskentelevät. Sarjaan on tullut jo kolme puheenvuoroa.
Kirjoitussarja
alkaa Nuorisotutkimusverkoston erikoistutkija Sofia Laineen kirjoittamalla sarjan avaustekstillä Arviointitutkimusta tiedeaktivismina ja
kansalaistoimintana. Laine avaa uutta hallitusohjelmaa ja näkee, että sitä on mahdollista lukea hallituksen
halukkuutena tehdä yhteistyötä tutkimusmaailman kanssa. Hän pohtii
Näkökulma-tekstissään arviointitutkimusten tekemistä akateemisena yhteiskuntaan
osallistumisen muotona.
- Vaikka Rinteen
hallitusohjelma on kaikkien aikojen pisin, voi selvitysten ja arviointien
laajaa kirjaamista pitää eräänlaisena arviointitutkimusten, asiantuntija- ja
selvitystyön arvonantona: uusi hallitus haluaa tehdä politiikkaa, joka perustuu
tutkittuun tietoon, kuvaa Laine.
Korkeakouluharjoittelija Riikka Hynninen kirjoittaa artikkelissaan siitä, miten etnografista havainnointia tehdessään tutkija on kentällä kokonaisena ihmisenä.
- Osallistuva havainnointi voi olla hyvinkin fyysistä, ja kuinka monimuotoisesti tutkija voikaan liikkua havainnoimassaan ympäristössä ja syventää ymmärrystään kentän tapahtumista olemalla avoin omien tunteidensa ja kehollisten kokemustensa tulkitsemiselle, sanoo Hynninen.
Korkeakouluharjoittelija Riikka Hynninen kirjoittaa artikkelissaan siitä, miten etnografista havainnointia tehdessään tutkija on kentällä kokonaisena ihmisenä.
- Osallistuva havainnointi voi olla hyvinkin fyysistä, ja kuinka monimuotoisesti tutkija voikaan liikkua havainnoimassaan ympäristössä ja syventää ymmärrystään kentän tapahtumista olemalla avoin omien tunteidensa ja kehollisten kokemustensa tulkitsemiselle, sanoo Hynninen.
Sarja jatkuu: https://www.nuorisotutkimusseura.fi/arviointitutkimus-ja-nuoriso-kirjoitussarja#kirjoitussarjan-kirjoitukset
Anja Kuhalampi
#luodehanke#nuorisotutkimus#arviointitutkimus#hankkeet#nuortenääni#osallistuvahavainnointi#toimintatutkimus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti