LUT-yliopiston
tutkijat Tuija Oikarinen ja Suvi-Jonna Martikainen vierailivat keväällä 2019 kuudessa lahtelaisessa yläkoulussa ja kartoittivat
yhteensä 23:n eri 9-luokan oppilaiden näkemyksiä yrittäjyydestä. Yhteensä 429 oppilasta
vastasi mobiilikyselyyn, jossa kysyttiin heidän tulevaisuuden näkemyksiään, yrittäjyysvalmiuksiaan
ja käsityksiään yrittäjyydestä. Vastaajista tyttöjä oli 198, poikia 210 ja 20
muun sukupuolista tai ei halunnut kertoa sukupuoltaan.
9-luokkalaisten käsitykset yrittäjyydestä olivat varsin perinteisiä: paljon
työtä, vähän vapaata, yksinäistä, vastuullista, stressaavaa ja riskialtista. ”Työtä jossa kaikki tulisi tehdä itse,
suunnittelu, työnteko. Koko elämä muovautuu sen yrittämisen ympärille.” He
arvelivat, että yrittäjyys vaatii paljon osaamista, luovuutta ja rohkeutta.
Yrittäjyyttä arvostettiin ja sen katsottiin antavan mahdollisuuksia
mielenkiintoiseen, rahallisesti ja henkisesti palkitsevaan työhön, omien
juttujen toteutukseen ja itsensä herruuteen. Monet vastaajat tunnistivat
yrittäjyyden molemmat puolet: ”Vaikuttaa
raskaalta, mutta sen arvoiselta”
Vastaajista 24 eli 6 %
arvioi ryhtyvänsä todennäköisesti yrittäjäksi, 54 % piti yrittäjyyttä
mahdollisena ja 40 % ei nähnyt yrittäjyyttä vaihtoehtona. Yrittäjyydestä
kiinnostuneiden nuorten vastauksissa korostui yrittäjyyden itsenäisyys ja
mahdollisuus toteuttaa itseään. Myös haasteet, kuten raha, riski ja työn
paljous mainittiin. Yrittäjähenkisillä nuorilla oli ideoita ja he näkivät
yrittäjyyden mahdollisuutena vaikuttaa. 95 % yrittäjiksi aikovista nuorista
kertoi, että perheessä tai lähipiirissä on yrittäjiä. ”Äidilläni on yritys ja olen nähnyt kuinka paljon vapaampaa työnteko
silloin on.” ”Isäni on yrittäjä joten tiedän siitä tosi paljon. Yrittäjyys ei ole
ensimmäisenä unelmien listallani, mutta kyllä sekin monesti on mielessä käynyt.
Tiedän, että yrittäjät joutuvat tekemään tosi paljon duunia”.
Kun yrittäjyyteen
positiivisesti ja kielteisesti suhtautuvien nuorten vastauksia verrattiin
keskenään, niin merkittävänä erona havaittiin, että yrittäjyyspositiiviset
nuoret näkivät ympäröivässä maailmassa enemmän mahdollisuuksia luoville
ratkaisuille ja itsensä toteuttamiselle. Sen sijaan eroja ei ollut henkilökohtaisissa
ominaisuuksissa, kuten tavoitteellisuudessa, itseohjautuvuudessa, itseluottamuksessa,
sinnikkyydessä, epävarmuuden siedossa tai yhteistyötaidoissa.
Tulosten valossa näyttää, että jos nuoria halutaan kannustaa yrittäjyyteen,
niin he tarvitsevat lisää tietoa yrittäjyydestä. Nyt moni vastasi, että ”En tiedä mitään yrittäjyydestä”. Tai
sitten todettiin, että ”Koulussa siitä
jankutetaan koko ajan joten nyt aina kun kuulen sanan ’yrittäjyys’ koulussa,
minua alkaa ärsyttää”. Yrittäjyys
näyttäytyy nuorille melko perinteisenä kivijalkaliiketyyppisenä yrittäjyytenä,
kuten kampaamon, pulttipajan tai pitserian pitämisenä. Muidenkin
yrittäjyysmuotojen, kuten bloggaamisen tai alustatalouden liiketoimintamallien
tuominen yrittäjyyskasvatuksen opetussisältöihin olisi tarpeen. Yrittäjyyskasvatuksen
painopistettä pitäisi laajentaa omien osaamisten, kyvykkyyksien ja sinnikkyyden
korostamisesta ympäristön tarjoamien mahdollisuuksien huomaamiseen.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaisia muiden viimeaikaisten
tutkimusten (1) kanssa, joissa korostetaan, että
yrittäjyyskasvatuksessa olisi tärkeää:
- Opetussisällön ja -tavan räätälöiminen vastaamaan nuoren omia mielenkiinnon kohteita
- Opetuksen kokemuksellisuus: autenttisten kokemusten saaminen ja niiden reflektoiminen
- Ansaintalogiikkaan keskittymisen sijaan huomio ympäristöön vaikuttamiseen ja muille arvon tuottamiseen.
Jos yrittäjyyskasvatuksen ytimessä ei ensisijaisesti korosteta rahan
ansaitsemista vaan ajatusta, kuinka omalla toiminnalla voi tuottaa arvoa ja
iloa muille, niin tämä laajentaa yrittäjyyskasvatuksen opetusfilosofiaa. Arvon
luominen voi olla pyyteetöntä. Tämä edistäisi, että yrittämisellä oppiminen
koettaisiin merkitykselliseksi toiminnaksi, joka lisää iloa ja hyvinvointia. ”Haluan tehdä työkseni jotain luovaa ja itsenäistä, jolla
on vaikutusta.”
Teksti: Tuija Oikarinen
(1) Jones, C., Penaluna, K. & Penaluna,
A. (2019) The promise of andragogy, heutagogy and academagogy to enterprise and
entrepreneurship education pedagogy. Education + Training, Vol. 61, No. 9, pp. 1170-1186.
Lackéus, M. (2017) Does entrepreneurial
education trigger more or less neoliberalism in education? Education +
Training, Vol. 59, No. 6, pp. 635 – 650.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti