Taidekasvatuksen
suhde ympäristöön
Anniina Suominen on toimittanut erittäin kiinnostavan
teoksen taidekasvatuksen suhteesta ympäristökysymyksiin ja tasa-arvon
toteutumiseen. Teoksen nimi Taidekasvatus
ympäristöhuolen aikakaudella kertoo esseiden läpileikkaavasta teemasta.
Kirjoittajat herättävät keskustelua taidekasvatuksen mahdollisuuksista ekodemokratian
ja yhteiskunnan tasa-arvoisuuden edistäjänä.
LUODE-hankkeen
näkökulmasta aihepiiri asettuu EU:n määrittelemiin kestävän kehityksen ja yhdenvertaisuuden
horisontaaliperiaatteisiin, joissa korostuvat tavoitteet lisätä nuorten
kiinnostusta luontoa kohtaan ja vahvistaa heidän ympäristövastuullisuuttaan sekä
rakentaa yhdenvertaisuutta ja toimia sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisesti.
Teos antaa runsaasti ajattelemisen aihetta näistä perspektiiveistä.
Suominen
kuvaa johdannossa, kuinka ihmiskuntana olemme nykyään hyvin tietoisia niistä
haasteista ja uhista, joita maapallon ekologisen tasapainon järkkyminen ja
resurssien suhteeton käyttö aiheuttavat. Viime vuosikymmenien aikana
taidekasvatuksen yhteydessä on keskusteltu ympäristökasvatuksesta,
ympäristötaiteesta, ympäristötaidekasvatuksesta, ympäristöpolitiikasta,
kierrätyskäytännöistä ja ympäristön tuhoutumisesta.
Suomalaisen
taidekasvatuksen traditiot ovat Suomisen mukaan kansainvälisesti tarkastellen
erityiset. Vaikka lähestymistavat ovat vuosikymmenien kuluessa muuttuneet, on
suomalaisessa taidekasvatuksessa säilynyt yhteiskunnallisen vastuun ja
tiedostavan eettisyyden traditio. Tasa-arvoon, sosiaaliseen
oikeudenmukaisuuteen ja demokratiaan liittyvien kysymysten esille tuominen on
mukana suomalaisessa taidekasvatuksessa. ”Tämä painotus on ainutlaatuinen, jos
sitä verrataan esimerkiksi kansainväliseen kehitykseen”, kirjoittaa Suominen.
Kirjan esseissä
viitataan aktivismipedagogiikkaan, kriittiseen pedagogiikkaan sekä
ekososiaaliseen oikeudenmukaisuuskasvatukseen. Rivien välistä voi lukea
tutkijoiden ja taidekasvattajien syvän huolen ihmisten ja yhteisöjen
hyvinvoinnista. Taidekasvattajat ja taiteilijat työskentelevät monialaisesti tieteen
ja taiteen rajapinnoilla sekä pyrkivät toiminnallaan vastaamaan yhteiskunnan ja
yksilöiden tarpeisiin.
Kun
LUODE-hankkeessa pyrimme luomaan uudenlaista mallia, jossa taidekasvatus,
seikkailu- ja elämyspedagogiikka törmäytetään yrittäjyyskasvatuksen perinteisiin,
tulisi mielestäni antaa tilaa taidekasvatuksen sisältämille ympäristö- ja
tasa-arvo kysymyksille.
Taide,
taidekasvatus antaa eheyttäviä kokonaisvaltaisia kokemuksia. Suominen
tähdentää: ”Kun maailma näyttäytyy ristiriitaisena, jakautuneena, uhattuna ja
haavoittuneena, silloin tarvitaan taiteellista ja kasvatuksellista toimintaa,
joka tavoittelee kaikkia ihmisenä olon osa-alueita”.
Anja
Kuhalampi
#luodehanke#taidekasvatus#ympäristökasvatus#elämyspedagogiikka#kestäväkehitys#tasa-arvo#yhdenvertaisuus#osallisuus#ilmastonmuutos#oikeudenmukaisuus
Suominen
Anniina (toim.): Johdanto. Taidepedagogisia, taiteellisia,
tutkimuksellisia ja filosofisia perspektiivejä
ekososiaaliseen oikeudenmukaisuuskasvatukseen. Teoksessa Taidekasvatus
ympäristöhuolen aikakaudella - avauksia, suuntia, mahdollisuuksia (2016).
Helsinki. Taiteen laitos.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti